Oszcillációk és Kaptár sorozat / paint mapping installációk

Molekula installációk, sorozat 2012-2014
https://monochromeclack.com/
Animáció: Sztojánovits Andrea
Festmény: Köves Éva

Oscillation – A38-MVM Light painting, 20140222-23, A38, Budapest, Hungary, http://www.a38.hu/en/program/kiego-izzok-20
Ludwig Next: Monochrome Clack, 20131220-20140119, Ludwig Múzeum, Budapest, Hungary, http://ludwigmuseum.hu/site.php?inc=program&menuId=11&programId=4086
Error and Co., 20130612, Live Act – Contemporary Hungarian Gallery, Dunaszerdahely, Szlovákia, http://www.kmgaleria.eu/content/hiba-es-tarsai-0
Kaptár Live act, 20130324, Kepes Intézet, Eger, Hungary
KÉP – FÉNY – TÉR – ARCHITEKTÚRA, 20120125, Tat Galéria, Budapest, Hungary

A kollekció óhaja, hogy olyan unikális környezetet teremtsen a befogadáshoz, mely meglepő, nyugtató és mindeközben transzcendentális érzéseket kelt mély audiovizuális impressziók által. A kollekcióban használt vizuális nyelvezet a pislákoló fény jelenségét idézi meg a lehelet finom rétegek és fátyol-szerű felsejlések által, melynél a folyamatosan változó fényviszonyok tónusváltozások útján a szemet automatikusan ‘ráveszik’ az aktív figyelemre, kimozdítják nyugalmi állapotából  és serkentik az észlelést. Felsejlenek és eltűnnek részletek, a nézőből megfigyelő válik a látás aktív részvételével, pl. a hunyorgás, rácsodálkozás, tehát a nyitott-zárt stádiumok váltakozása által. Ez a körülmény, a szem ‘lélegzetvétele’ a képi figyelemben asszertív cselekvést vált ki.

A paint mapping-ről:

A digitális vizuális művészet és a klasszikus festészeti hagyományok metszéspontján kialakult egy új, hibrid műfaj, a paint mapping. A paint mapping a projection mapping egyik alműfaja, mely a festmény és a rávetülő fény találkozásából létrejövő új valóságérzet indukálását hívja életre. A digitális animáció leköveti a festmény architekturáját, ezáltal a tér, a szerkezeti viszonyok, a fény (vetített nonfiguratív animációk) és a mozgás speciálisan integrált egységét alkotja meg.

A tapintható térben elhelyezkedő objektum és a virtualitás, mely a fény útján keresztül szövi a pixeleket a festmény pigmentjeibe, új absztrakt kontextust teremtenek a festmény és az animáció értelmezésének. A fizikai és virtuális jelenlét között elmosódik a határvonal, a festmény ‘digitálissá’ alakul és megmozdul, a rávetülő animáció ‘fizikai’ stimulussá formálódik. Ebben az új atmoszférában, friss tapasztalatban a vizuális improvizáció hagyománya is megelevenedik.

Sztojanovits Andrea

Fényművész, VJ