Beszélgetések partykról, audiovizualitásról, vjing-ről 5: Pestújhely

Zubonyai Csabával és Sipos Ádámmal beszélgettem. Itt az inspiratív hatások, a hangeffektek vizuális ismérvei, az autodidakta tanulási folyamat és a jövő partyjának elképzelésein volt a hangsúly. Beszélgető partnereim a jelenben nem aktív vj-k, de egyrészt rendelkeznek egy bizonyos rálátással a partykultúrára és a vjzésre, másrészt képekkel foglalkoznak, javarészt mozgóképekkel. Szóba kerültek a vjzés és az elektronikus mozgókép ezen kultúrából fakadó effekt változatai, mint például a „delay” vagy a „feedback” továbbá az ember és a gép viszonya, többek között a winamp vizualizációját taglalva. A lezárása egy jövőbeli party elképzelése, ahol helyt kapna a performansz, az interakció és a valós idejű streaming.

A beszélgetést a szakdolgozatomhoz készítettem 2009-ben.

*BESZÉLGETÉS PESTÚJHELY 20090221

ELSŐ ÉLMÉNYEK, INSPIRATÍV HATÁSOK

Csabi A legemlékezetesebb, nem biztos, hogy az első az Frankhegyen volt az egyik színtérben. A sziklafalra vetítettek. Teljesen nonfiguratívakat vetített és kérdeztem, hogy miért nem vetít videókat, erre mondta, hogy azzal nagyon vigyázni kell, mert túl konkrét és szerinte azért veszélyes. Én máshogy gondoltam, engem mindig is a videoképek érdekeltek inkább, a videózás meg filmezés oldaláról megközelíteni az egészet. Valószínűleg azért, mert videóklippeken nőttem föl, onnan jött, videoklippes kattanásból.

Ádám A Ganz Graf volt nagy hatással volt rám. Videóklip szerűség. Egysnittes 3d-s vizuál, ami 4-5 percig fut. Szintetikus, van egy objektum, ami reagál a zenére és van egy kamera, ami néha megkerüli. Minden hang látható. Max-el készült, szemmel láthatóan minden hangra adtak egy funkciót. Az op art elég nagy hatással lehetett a műfajra. Ott vannak olyan formák, kivonások, hozzáadások. Amikor az Intermédiára felvételiztem, vittem egy vizuál anyagot, amit egy Max-es programmal generáltattam teljesen randomban és arra azt mondták, hogy tisztára olyan, mint az op art, csak mozog. A technika is tudja inspirálni az embert valamilyen szintem, engem az inspirált leginkább, meg egy két zene, mint Autechre, az ilyen gliccs zenék.

Csabi Bármilyen zene hatással tud lenni, amit éppen szeretsz. A képek valamikor jönnek, valamikor nem, ez nyilván függ attól, hogy milyen körülmények között hallgatod és mennyire koncentrálsz. Otthon egyedül is simán elképzelhető a mixelés, nem feltétlen kell a partyn ott lenni ahhoz, hogy inspirálva legyen az ember. Nekem az a természetes, hogy bármit vizuálisan képzelek el, kerettörténetet vagy bármit.

EFFEKTEK, A HANGEFFEKTEK KÉPI MEGFELELTETÉSEI

Csabi Videómagnóról videóklipeket játszottak be, ez volt a videódiszkó, nem kevertek ténylegesen, hanem a dj beszélt, elmondta mi következik és elindította a klipet.

Ádám A régi Kraftwerk klipek biztos sok embert inspiráltak, 3d-s arcok jelentek meg a zenére. A drótvázas 3ds dolgok nagyon jól illettek a zenéjéhez. Nem annyira ritmusra voltak.

Csabi Ők az elektronikus zenében is úttörők voltak és vizuálisan is hoztak egy új számítógép alakú megjelenést.

Ádám Dobszintetizátort csináltak és annak a görbéje olyan, hogy beállítod és mindegyik hang olyan lesz, tehát nem lehetett például az egyik hangot nagyon kicifrázni, megtartotta magát. Maga a zene nagyon monoton így, beállítod és megy, erre nagyon illenek a drótvázas formák, figurák. Vannak acides dolgok más részről. Kaleidoszkóp effektek, feedbackek meg plazmaeffektek.

Csabi Fraktálok is.

Ádám Baromira felkapottak lettek az elektronikus zenével.

Csabi Meg a pszichedelikus drogokkal.

Ádám Hát igen, ez a három dolog nagyon egybecsengett és működött. Simán el tudom képzelni, hogy mondjuk egy oldskool vj-t ez inspirált, olyan dolgokat látott, vagy tapasztalt, ami transzcendens állapotot váltott ki és megpróbálta reprodukálni. Az effektek egy tükörvilágba kalauzolnak el. Az elektronikus zenében szerintem van egy-két olyan effekt, amely képi hatást tud kiváltani. Ilyen például a delay, a dub-os delayek, egyfajta “utazós” effekt. Maga a delay annyit csinál a hanggal, hogy színesíti és elnyújtja. A video feedback is úgy működik, mint egy delay, visszacsatolás. Az előző képkockát jeleníti meg és a kép belefut egy hurokba. Ha például van egy szekvenciád, ami fekete kockákból áll, de van egy fehér kocka, ami csak bevillan egy-huszonötöd másodpercben, ha ráraksz egy feedbacket, akkor lehet akár, hogy másodpercekig is látszódni fog, lényegében kiragad dolgokat. A frekvenciákat is hozzá lehet rendelni, minél magasabb egy hang, annál világosabb képet képzelsz el.

EMBER ÉS GÉP / AUTODIDAKTA TANULÁS

Csabi Ember nélkül nem működik az egész. Akkor jó, ha improvizatív, de a legjobban akkor tud működni, ha elő van készítve az anyag, de ott helyben improvizálsz.

Ádám A dramaturgia fontos.

Csabi Ha mondjuk ismeri a vj a zenéket, a zenei stílust, vagy a zenészeket,  az nagy segítség.

Ádám Például a technonál, ha szereti a vj és ismeri, akkor megérzi, hogy mikor jönnek a váltások a zenében, de mondjuk Otto von Shirak zenéjére nem tudom, hogyan lehetne improvizatíve vetíteni, mert ott percenként gyökeres változások vannak, akár ütem közben is. Ott elég furán nézne ki, hogy vált a zene és nem vált a vizuál, vagyis csúszás van. A gép szerepére nagyon jó példa a winamp vizualizációja. Az is nagyon jól működik zenére, viszont nem fog élőképet adni. Csak absztraktban gondolkodik. A winamp arra törekszik, hogy minél jobban megértse a zenét, de ha mondjuk van egy hang, ami nem ritmus, nem is dallam, azt nem tudja értelmezni, próbál alkalmazkodni hozzá.

Csabi Van, hogy egy winamp plugin nagyon jól ráillik egy zenére, de valamelyik egyáltalán nem, csak össze-vissza játssza. Ha valaki tudja, hogy melyik zenére melyik plugin működik, akkor kijöhet jó vizuál. Az a szerencsés ha a szelekcióban az ember is részt vesz. Mindig azért álltam neki valaminek, mert érdekelt a működése, hogy mit lehet belőle kihozni. Akkor tud ez jól működni, ha meg is találja benne az ember, amit keresett. Akár egy vágóprogramban is el lehet veszni, ha megtalál az ember egy képet egy zenére, akkor van egy „hurrá érzés”.

Ádám Rám nagybátyám volt nagy hatással, ő zenélt, de alapban fizikus. Képeket is csinált 3d-ben. Tele volt a háza kütyükkel.

PARTY – ELKÉPZELÉS EGY JÖVŐBENI PARTYRÓL

Ádám A legutolsó kiemelkedő audiovizuális élményem a SquerePusher koncert volt. Úgy csinálta az ember, mellette két nagy ledfal és mögötte is. A vizuál nagyon passzolt a zenére, és mivel ledfal volt, az adta a világítást is. Stroboszkóp-szerű hatása is volt, szinte milliszekundum pontossággal együtt volt. Ahogy gitározott, futott mögötte a waveform. Amikor tetőpontok voltak, kifehéredett az egész felület, de volt, hogy percekig sötétség volt, vagy kis kockák és azok geometriai kombinációja jelent meg. Alig lehetett szétválasztani a zenét és a vizuált. Nagyon minimál dolgok voltak látványban, kockák, körök és waveform.

Csabi Maga a partizás önmagában egy furcsa műfaj. Ott van egy csomó ember, játszik a dj, akár mint egy pulpituson lenne, és mindenki arccal a dj felé táncol, legritkább az, ha hátat fordít valaki. Miért ne lehetne valami ott a háttérben, ami leköti, vagy ad egy plusz dolgot a nézőnek, akár továbbviszi egy performansz irányába. Nem feltétlen szükségszerű a vetítés, de egy idő után elengedhetetlen elemévé vált, szinte elvárás lett.

Ádám Innentől kezdve pedig kicsit gyártás feeling.

Csabi Egy utópia képem egy olyan helyszín, ahol teljesen körben van a vetítés, teljesen körülveszi az embereket és ezáltal egy virtuális térbe helyezi. Nem csak egy vásznon menne valami. Ha valaki elmegy egy partyba, vagy szórakozni, azt azért teszi, hogy kiszakadjon a valóságból, ez elősegíteni a kikapcsolódást. Amerre még szerintem halad a dolog, az a performansz. A zene samplingek vizuális megfeleltetése.

Ádám A vizuálban is már léteznek különböző tendenciák, stílusok. Például a virtuális videókeverők használata, vagy a generatív vjing, ezek mind mások látványban és technikailag is.

Honnan jöhet a kép, jöhet dvdről, videó samplerről, valós időben, de létrejöhetnek hibrid dolgok, hogy a vizuál önmagában is megállja a helyét, közben reagál a zenére és az emberekre is. Akkor az még jobban kifejti a hatását.

Csabi Az is egy utópisztikus dolog, igen, amikor a partyzók bele tudnak szólni a menetébe, hozzá tudnának járulni a vetítéshez, ez még futurisztikus, de biztos lesz ilyen.

Ádám Hallottam, hogy egy helyen úgy csináltak vizuált, hogy valós időben streameltek egy vidoszervert, ez is fura, tehát akár interneten keresztül is lehetséges. Nekem nagyon tetszik az, hogy például a Flxerben mindegy, hogy hol vannak az emberek.

Sztojanovits Andrea

Fényművész, VJ